nedeľa 17. júla 2011

Moje rodne mesto

Dom Sv. Alzbety - pycha Kosic, postaveny v gotickom slohu, zac. vystavby sa datuje od roku 1378 





Tak uz som po dlhsej dobe spat. Tohto roku sme stravili dovolenku doma na Slovensku v mojom rodnom meste v Kosiciach. Prvykrat po styroch rokoch sme boli doma na dovolenke az dva tyzdne. Bola to taka pracovno-oslavna dovolenka. Nase mladsie dieta skoncilo vysokoskolske studia, takze sme boli na promociach a moj manzel slavil s rodinou  a priatelmi  svoje zivotne jubileum. Takze dva v jednom:). O tom vsak popisem par slov v dalsom prispevku. Aspon par vetami a obrazkami by som vam chcela predstavit moje rodne mesto- Kosice. 

"Mesto Košice, druhé najväčšie mesto SR sa nachádza vo východnej časti Slovenska, neďaleko hraníc s Maďarskom (20 km), Ukrajinou (80 km) a Poľskom (90 km). Výhodná poloha urobila v minulosti z Košíc dôležitý bod na obchodných cestách, dnes je kľúčovou hospodárskou aglomeráciou, ale aj križovatkou dopravných trás, k čomu prispieva železničný uzol a medzinárodné letisko. 

Košice sú prvým európskym mestom, ktoré získalo vlastnú erbovú listinu. V roku 1369 ju panovník Ľudovít Veľký udelil po prvýkrát právnickej osobe - mestu Košice. Ďalšie prvenstvo sa spája so športom - v Košiciach v prvú októbrovú nedeľu štartuje najstarší európsky a druhý najstarší svetový maratón - Medzinárodný maratón mieru (založený v roku 1924). Dóm sv. Alžbety je najvýchodnejšou gotickou katedrálou v Európe. Historické centrum je najväčšou mestskou pamiatkovou rezerváciou v Slovenskej republike. Najstaršia stredná škola v strednej Európe bola založená takisto v Košiciach - v roku 1872 Stredná priemyselná škola strojnícka. Na území mesta je rozlohou najväčšia zoologická záhrada v strednej Európe (288 hektárov) a rozlohou najväčšia slovenská botanická záhrada s najväčšou zbierkou kaktusov v bývalom Československu. Detská železnica v Čermeľskom údolí je najstaršou a jedinou na Slovensku. 

Mesto leží v Košickej kotline v širokom údolí rieky Hornád, ohraničené na západe výbežkami pohoria Slovenské rudohorie. Centrum mesta sa nachádza v nadmorskej výške 208 metrov. Podnebie v Košiciach je mierne teplé s priemernými teplotami 19° C v júli a - 3° C v januári. 

Vo svojich administratívnych hraniciach má mesto rozlohu 244 km2, žije v ňom 234 237 obyvateľov (r. 2007). Hustota obyvateľov dosahuje 964 osôb/km2. Je sídlom Ústavného súdu Slovenskej republiky a sídlom Košického samosprávneho kraja. Ako samostatný právny subjekt sa člení na 22 mestských častí. 

Priemerný vek obyvateľov mesta je 35,13 roka. Košiciam preto patrí prívlastok mesto mladých. Vo svojej správe má viac ako 40 základných škôl. Sieť stredných škôl tvoria gymnáziá, stredné odborné školy a učilištia, obchodné akadémie, zdravotnícke a umelecké školy. Najvyšší stupeň vzdelania zabezpečuje 9 fakúlt Technickej univerzity Košice, 4 fakulty Univerzity P. J. Šafárika, Univerzita veterinárneho lekárstva a farmácie a ďalšie pracoviská slovenských vysokých škôl."

{prevzate zo stranky:www.kosice.sk)

A pridavam este zopar fotografii. Zial, na viac nebolo casu a este ako na potvoru ani pocasie nam neprialo.

erb mesta Kosice

v pozadi budova Statneho divadla

krasne posedenie v parku v centre mesta

hrajuca fontana



Urbanova veza

                           Susosie Immaculata-Morovy stlp
Historicka budova Statneho divadla

park v centre mesta s pohladom na hlavnu ulicu

 Opustali sme  Anglicko s nadsenim, ze doma je krasne pocasie a aspon trochu prehrejeme kosti. Isli sme domov autom. Prvy a poslednykrat. Nikdy viac!!!! Bolo to strasne unavne a Nemecko nemalo konca kraja:). Presli sme kusok Francuzska, Holandska, Belgicka, Nemecka, Rakuska a Madarska. Cesta nebola zla, iba strasne dlha. Zvladli sme to, ale uz nikdy viac! Uz v Nemecku nas chytili dazd a akosi nam pocasie neprialo pocas celej dovolenky. Az posledne dva dni boli slnecne. Jediny den sme mohli vyuzit na kupanie. Vysli sme na Zlatnik. Bola som velmi rozcarovana. Ceny vysoke a ponukane sluzby neadekvatne k pozadovanej sume. Este strasne vela sa musime ucit. O tom vsak mozno par slov nabuduce. Aj tak bolo skvele byt doma s ludmi, ktori su nam blizki, ktorych mame radi a ktori maju radi nas. Teda dufam:)

5 komentárov:

  1. Aďka, tak Tvoje rodné a moje určite doživotné mesto. Už je to 26 rokov, čo som sa sem presťahovala ... a stále ma ťahá do toho svojho rodného - Trenčína :)
    J.

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Adka jeeej! Dlhsie som u teba nebola, dnes nakuknem a pozeram, same krasne nove prispevky. Kosice mam velmi rada, i ked som tam uz davnejsie nebola. Mam tam family a kedze som Vychodnarka, dost casto som tam chodievala (sak zo sniny do ke nie je az tak daleko). Som rada, ze ste si uzili vychod, i ked vam pocasie velmi neprialo ;)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Janka, ale ten cas leti:). Tvoju tuzbu po rodnom meste plne chapem.

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Adka, dakujem za tovj mily komentarik. Uz som citala v tvojich tusim velkonocnych prispevkoch, ze tiez si z vychodu. Skoda, ze nam to pocasie nevyslo, ale inak bolo fajn.

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Takže Košice sú tvojím rodným mestom? Tento príspevok sa mi ponúkol dole pod článkom so šuhajdami, tak som naň so zvedavosťou klikla. V Košiciach som bola iba raz a zatiaľ to tak nevyzerá, že by som sa tam v dohľadnej dobe dostala znova. No nezabudla som o tom napísať aj na tom staršom blogu - http://mimiajejsvet.blogspot.sk/2012/03/horuca-sobota.html
    Na poslednom maratóne mala naša rodina svojho zástupcu, samozrejme len ako diváka. Môj starší syn bol podporiť mamku svojej priateľky, ktorá bežala polmaratón.

    OdpovedaťOdstrániť

Dakujem za kazdy komentar, aj negativny:)